OM Å UTVIKLE EN VIRKSOMHET

Gator™, kunde, felt

 

 

Det er 33°C syd i Danmark. Etter uker med dirrende hete er alt gresset gult og det er lite å gjøre for anleggsgartneren. Med parkerte maskiner og permitterte førere, må bedriften ha dype røtter og smarte strategier for å overleve. OKNygaard har begge.

Peter Porup har stor tro på strategisk planlegging. Som en de fire direktørene i OKNygaard, bestemmer han hvilke maskiner den blomstrende virksomheten kjøper eller leier for sin brede portefølje. I tillegg til park- og plenpleie, har selskapet også en anleggsavdeling, som installerer avløpssystemer og bygger større prosjekter som parkeringsplasser. Sammen gir disse to pilarene den stabiliteten og fleksibiliteten de trenger for å tilpasse seg og vokse, støttet av langsiktige kontrakter som muliggjør solid økonomisk planlegging.

Kommersiell slått, kunde, maskinhall, kommersiell klipper
Kommersiell slått, maskinhall, Z997R, zero-turn slåmaskin

Med hele elleve flåter av maskiner – en på hver bedriftsbase – har OKNygaard et imponerende lager av utstyr. Men som Peter påpeker, det er de ansatte som betyr mest. “For en bedrift som vår trenger vi de riktige menneskene og de rette strukturene for å vokse. Dette er en laginnsats, ​​ikke en enmansoperasjon. Og - vi bygger opp laget nøye.”

Med vennlig, effektiv service og et smart felles image har OKNygaard et godt omdømme, som er like attraktivt for både ansatte og kunder. Som Peter sier, hver og en av de 560 ansatte er også selgere.

Kommersiell slått, maskinhall, zero-turn slåmaskin, kompakttraktor, kunde, forhandler, samtale

ARBEIDER MED DET BESTE

Når man snakker om salg, er Peters forhold til sin forhandler av hage- og parkmaskiner fra John Deere™ en viktig suksessfaktor. Han og Ole Mathiesen har et langt kunde/selgerforhold som går langt tilbake og som har satt spor i virksomheten gjennom årene. I 2003 var Ole mannen som leverte Peters første grønne maskin; I dag har OKNygaard rundt 80 maskiner fra John Deere™ for hage og park. I dag spenner dette fra en 1550 frontklipper til en stor 1600 rotorklipper, pluss et utvalg av kompakttraktorer som inkluderer ti splitter nye 2036R og helt opp til 6-serien. Alle er nye eller nyere, i tråd med selskapets politikk.

     

Når det gjelder totale eierkostnader, vet de elleve avdelingslederne at John Deere™ betaler seg gjennom høyere oppetid. Men det handler ikke bare om maskinene. Peter tester også regelmessig konkurrentenes produkter, og har ingen betenkeligheter med å be Ole om å komme med enda bedre løsninger. Det er da det blir virkelig interessant.

Ole Mathiesen begynte som mekaniker, gikk deretter over til salg og fortsatte å drive sin egen virksomhet som John Deere™ forhandler i ti år før han solgte til Semler Agro. Derfor: Hvis du vil ha en kreativ løsning som fungerer, er Ole mannen! For 4 uker siden ringte Peter for å si at en av avdelingslederne trengte en ny rotorklipper. Han hadde nylig inngått en kontrakt på vedlikehold av en fotballbane. Hva ville Ole anbefale? Ole lyttet nøye, ristet på hodet og kom opp med en løsning som var annerledes – og 2000 kg lettere. “Ved demonstrasjonen fulgte lederen og de ansatte kritisk med,” forteller Ole. “Først med en rynke, så med et smil … og etterpå sa de at det var det beste de noen gang hadde sett.”

Jeg ser meg selv mer som en maskinkonsulent enn som en selger.

OLE MATHIESEN
JOHN DEERE SALES MANAGER GOLF

For Peter og hans firma er det viktig å ha en partner som deler evnen til å planlegge og tenke utenfor boksen. Ole Mathiesen og John Deere™ er glade for å støtte selskapets struktur der de kan – for eksempel med service og reparasjoner på den store John Deere™ flåten. Som så mange andre maskinentreprenører tar OKNygaard seg av rutinemessig vedlikehold og mange reparasjoner. Men i stedet for å ha et fullt utstyrt verksted på alle 11 avdelinger, benyttes et eget ‘hurtigrespons-team’: "De blå".

BLÅ MØTER GRØNN

"De blå" er utdannede OKNygaard-mekanikere som kjører ut til førere i feltet når en kniv eller ei reim må byttes ut. De utfører også rutinemessig vedlikehold på selskapets mange John Deere™ maskiner med seks eller tolv måneders mellomrom. De gangene de trenger støtte, kontakter de John Deere™ for profesjonell assistanse og deler.

     

Som en servicevirksomhet, krever vi også den aller beste service. Det er derfor vi kjører John Deere™.

PETER PORUP
DIRECTOR OKNYGAARD
Kommersiell slått, Gator™, forhandler, kunde, hage

DYKTIGE FAGFOLK - DEN VIKTIGSTE RESSURSEN

Personlig service er et annet eksempel på hvor viktig dyktige mennesker er i dagens forretningsvirksomhet. Det er lett å snakke om verdier og filosofier når virksomheten blomstrer. Men når en varmebølge som den i 2018 slår til, vises det virkelig hvordan et selskap behandler sine ansatte.

Som de fleste i bransjen leier også OKNygaard inn ekstra mannskap i tillegg til de fast ansatte for å ta unna arbeidstopper, for deretter å avslutte forholdet i stille perioder. Dette holder inntektene stabile. Men selskapet går mye lenger enn det. “Vi vil at våre ansatte skal kunne utvikle seg,” forklarer Peter Porup. “Derfor oppfordrer vi dem til å lære nye ferdigheter på kurs, eller til og med videreutdanne seg, i stedet for å sitte hjemme.”

For Peter Porup har det uansett aldri vært noe alternativ å bare sitte i sofaen. Peter er en ivrig (og svært dyktig) syklist som utøver både terrengsykling og langdistanse sammen med venner fra med sin lokale sykkelklubb. I tilegg deler han og familien en felles lidenskap - golf. Som Ole Mathiesen påpeker, er dette et område hvor han og hans gode kunde aldri møtes. “Hvorfor svette fra Danmark til Paris når du i stedet kan kjøre en bil med aircondition?”

Kommersiell slått, kunde på en racersykkel