Siden grunnleggelsen i 1837 har Johan Deere levert produkter og tjenester som hjelper dem som er koblet til landbruket. Les om fortiden vår, hva vi har lært fra den, og hvordan vi bruker den til å forbedre hver dag.
I Grand Detour, Illinois, hører smeden John Deere bøndenes klager over at plogene designet for den sandrike jorden i østlige USA, ikke vender den tykke jorden på prærien. Som et svar på dette utvikler Deere et svært pusset stålformbrett fra et ødelagt sagblad.
Smeden John Deere utvikler seg til produsenten John Deere. Senere kan han huske at han produserte 10 ploger i 1839, 75 i 1841 og 100 i 1842.
Etter ti år i Grand Detour inngår John Deere et nytt partnerskap og flytter til Moline. Moline ligger ved Mississippi-elven og har vannkraft og transportmuligheter. Hans nye toppmoderne plogfabrikk dobler produksjonen det neste året.
John Deere kjøper ut partnerne sine etter en uoverensstemmelse over produktkvalitet. Når partneren sier at kundene vil kjøpe uansett hva de produserer, svarer Deere: "De trenger ikke akseptere det vi lager, noen andre vil slå oss og forretningen vår går tapt."
Forretningen vakler under en nasjonal finanskrise. Manøvreringer for å unngå konkurs flytter på eierskap og ledelse. John Deere forblir president, men ledelsen overføres til 21 år gamle Charles Deere. Han kommer til å lede selskapet de neste 49 årene.
Deere lanserer Hawkeye ridekultivator, deres første redskap tilpasset ridning. En av innovasjonene er en tapp i tre som brekker når den støter på et solid objekt, noe som sparer skovlene. Deere & Company kommer til å introdusere et tilsvarende konsept på ploger i 1950 med Sure-Trip sikkerhetsutløsing.
John Deere får sitt første patent. Det er for støpeformen som brukes til støping av stålploger. Et annet innvilges ikke lenge etter, og et tredje i 1865.
Etter 31 år som partnerskap eller en persons eierskap, forenes virksomheten som Deere & Company. Det er i utgangspunktet fire aksjonærer, og John og Charles Deere eier 65 % av aksjene.
Charles Deere og entreprenøren Alvah Mansur etablerer det første avdelingskontoret i Kansas City, Missouri. Som en delvis uavhengig distributør, representerer det forgjengeren til selskapets nåværende salgsorganisasjon. Innen 20 år er det fem avdelinger på tvers av landet.
John Deere blir valgt som borgermester i Moline og tjenestegjør i to år. Han gis æren for å fremme forbedringer innen infrastrukturen, som f.eks. veier, fortau, belysning og kloakk.
Deere registrerer den hoppende hjorten som varemerke hos U.S. Patent Office. Det er det amerikanske varemerket som har vært lengst i kontinuerlig bruk blant Fortune 500 selskaper.
Deere & Mansur Company i Moline for produksjon av plantemaskiner for korn. En separat organisasjon fra den tilsvarende navngitte avdelingen i Kansas City blir en del av Deere & Company i 1910. Det produseres fremdeles den dag i dag plantemaskiner på den opprinnelige fabrikken John Deere Seeding i Moline, IL.
Gilpin Sulky-plogen, introdusert i 1875, slår 50 andre ploger i et feltforsøk på den internasjonale utstillingen i Paris. Den vinner førsteplassen og Sevres-vasen verdsatt til 1000 francs. Enhetssalget det påfølgende året øker til 5198, og når en topp på 7824 i 1883.
Deere & Company setter igang det første lyskraftverket i Rock Island County. 1 dynamo, 16 enkle lamper, 1 bryter og 400 karboner innkjøpt fra Brush Electric Company of Chicago, ble installert for en total kostnad på 3000$. Dette var den første elektrisiteten i området.
De fem bestselgende produktene mellom 1879 og 1883 er gåploger, Gilpin-sulkyer, kultivatorer, skovlploger og harver. Gåploger står for flere enhetssalg (224 062) enn de fire andre kombinert.
Grunnlegger John Deere dør i en alder av 82 år. Noen få måneder før forteller han noen at "i løpet av hans lange liv, har det vært en stor trøst å vite at han aldri med vilje har gjort noen urett, og at han aldri har lagt et produkt av dårlig kvalitet ut på markedet."
John Froehlich tester den første vellykkede, bensindrevne traktoren. I 1918 vil John Deere erverve etterfølgeren Waterloo Gasoline Engine Company.
World's Columbian Exposition (Verdensutstillingen) avholdes i Chicago. Charles Deere er én av to representanter fra staten Illinois. Han bestiller statuer av hjort i kobber, som i dag fremdeles kan sees utenfor mange av John Deeres anlegg.
Furrow starter utgivelsen av "A Journal for the American Farmer" (Et magasin for den amerikanske bonden). Magasinet vokser til 4 millioner lesere innen 1912. Idag utgis det på 14 språk og leses i 115 land. Dette gjør det til det mest utbredte landbruksmagasinet i hele verden.
Den langtidssittende presidenten Charles Deere dør, og etterfølges av sin svigersønn William Butterworth. I løpet av sine 21 år i stillingen, vokser det årlige salget fra 4,5 millioner dollar til 61 millioner dollar, og Deere blir markedsledende på både innhøstings- og traktormarkedet.
For å sentralisere eksport av utstyr til hele verden, innlemmes John Deere Export Department i New York City. I 1911 blir Frank Silloway leder og reiser til Sør-Amerika, England, Frankrike, Østerrike og Russland.
Etter flere år med konsolideringer og oppkjøp, har nå Deere & Company plantemaskiner, lette kjøretøy, vogner, kornborere og høy- og innhøstingsutstyr blant sine produkter. Salget vokser fra 5,2 millioner dollar i 1910 til 30,7 millioner dollar i 1913.
John Deere går inn på traktormarkedet. Midt under lanseringen av All-Wheel Drive-traktoren, kjøper Deere opp Waterloo Gasoline Engine Company, produsenten av Waterloo Boy-traktorer. Selskapet selger 5634 Waterloo Boy-traktorer det første året.
Et overmettet og spekulativt marked for traktorer fører til overproduksjon og omfattende svindel i industrien. Som et resultat introduseres Nebraska Tractor Tests for å gi industristandarder for ytelse. Testnummer 001 er en John Deere Waterloo Boy N-traktor.
Deere introduserer sin første skurtresker, No. 2 med 35 hk, tilgjengelig med en 12' eller 16' plattform. Et år senere tilføyer Deere den mindre No. 1 med en 8', 10' eller 12' fingerbjelke.
William Butterworth velges som president for USA's handelskammer. Charles Deere Wiman, en militærpilot tatt ut av tjeneste som kaptein etter 1. verdenskrig, blir president. Butterworth opprettholder sin påvirkning i den nyopprettede stillingen som styreleder.
Som et svar på virkningen fra den store depresjonen, tok selskapet på seg 12 millioner dollar i gjeldsbrev fra bønder, og utvidet vilkårene for traktorer og stort landbruksmaskineri som allerede var kjøpt. Som et resultat faller salget 86 % mellom 1930 og 1932, men en sterk lojalitet fra bøndene var et faktum.
Til tross for de harde finansielle tidene, fortsetter Deere å introdusere nye produkter, inkludert modell "A"-traktoren. Den tilsvarende, men mindre modell "B" produseres neste år. Disse to modellene vil være i produksjon helt til 1952.
Modell "DI"-traktoren introduseres, John Deeres første traktor eksklusivt for industriell bruk.
Etter å ha overlevd den store depresjonen, feirer John Deere sin 100-års jubileum med å oppnå 100 millioner dollar i salg for første gang i selskapets historie.
Industridesigneren Henry Dreyfuss, i samarbeid med Deeres ingeniører, forbedrer "A" og "B"-traktorene. Interessen for attraktivt design kombineres med tradisjonelle nytteverdier som kjennetegn for John Deere produkter.
Presidenten Charles Deere Wiman aksepterer en stilling som general i militæret. Burton Peek etterfølger ham som interim president for selskapet. Før returen til Deere i 1944, leder Wiman kort avdelingen for landbruksmaskiner og -utstyr for War Production Board.
Deere produserer militære traktorer, ammunisjon, flydeler og cargo og mobile vaskeenheter under 2. verdenskrig. John Deere Battalion bestående av ansatte og forhandlere, reparerer tankvogner i Belgia og Frankrike under krigen.
Modell "M"-traktoren bygges på nye John Deere Dubuque Works. To år senere produseres "M" som beltekjøretøy, kalt "MC". Med et frontskjær blir den en bulldoser. Det anvendelige produktet er forløperen til John Deeres divisjon for bygg/anlegg og skogsdrift.
No. 8 bomullsplukkeren blir den første to-rads selvdrevne maskinen på markedet. De hurtigroterende dreieskivene med mothaker plukker kun moden bomull hver gang i løpet av to eller tre plukkinger. 225
John Deere kombinerer plukking og avskalling av korn for første gang. Et 2-rads kornhode blir introdusert, og koblet sammen med en ny skurtresker, Model 45, kan en bonde høste opptil 81 dekar i én enkelt operasjon.
Deere bygger en liten traktorfabrikk i Mexico, og kjøper hovedandelen i Heinrich Lanz, en tysk produsent av traktorer og innhøstere med en liten markedsandel i Spania. I dag gjør John Deere forretninger verden over, og har foretak i 35 land.
14T Baler (ballepresse) produserer godt formede baller bundet i hyssing. Med industriens første No. 1 Bale Ejector (balleutkaster), kan korte, rektangulære baller kastes på et lasteplan. På den måten blir operasjon av kun én mann mulig for første gang.
Deere introduserer den nye avdelingen Industrial Equipment, fullstendig med forhandlere og en full serie utstyr til bygg og anlegg. 440 Crawler (beltekjøretøy) er den første av selskapets helt gule maskiner bygget spesielt for industriell bruk.
John Deere Credit Company, finansiering for innkjøp av John Deere-utstyr i husholdninger, starter opp. Det nye selskapet samlet finansieringen for salgsavdelingene og forhandlerne for å gi et mer effektivt og konkurransedyktig finansieringsalternativ.
Fire "New Generation of Power" traktormodeller stjeler showet på Deere-dagen i Dallas. Den helt nye serien av 4- og 6-sylindrede traktorer gir mer hestekrefter enn de 2-sylindrede modellene Deere har produsert i over 40 år.
Consumer Equipment-avdelingen, dagens anleggsforretning, kommer inn på forbrukermarkedet med plen- og hagetraktorer, pluss tilbehør som gressklippere og snøfresere.
Deere & Company Administrative Center, dagens internasjonale hovedkontor, åpner. Designet til den finsk-amerikanske arkitekten Eero Saarinen vinner mange arkitektoniske priser.
John Deere 440 Skidder (skogsmaskin) gir operatørene et nytt nivå av komfort og sikkerhet met et tak, sideforsterkning og benskjold. Den hadde firehjulstrekk, leddservostyring, svinghjul med 42 hk og "5 tonn avansert teknologi".
John Deere introduserer de første kommersielt tilgjengelige beskyttende strukturene for dreieplog på landbrukstraktorer. Selskapet deler senere patenten for denne viktige sikkerhetsfunksjonen gratis med resten av industrien.
Tilføringen av rammeledd gjør at operatøren kan bevege seg i bakker, hauger og i grøfter, samtidig som bakhjulene står støtt.
Nothing Runs Like a Deere™ reklamerer for snøscooter, et nytt produkt fra John Deere Horicon Works. Slagordet varer lenger en snøscooter-serien, som blir solgt i 1984.
Fire nye "Generation II" traktormodeller kommer på markedet. De nye modellene skilter med operatørsikkerhet og -komfort med sitt eksklusive Sound-Gard karosseri.
John Deere 743 trehøster kombinerer hastigheten fra gummihjul og rekkevidden fra en utligger, og er blir banebrytende for dagens moderne høstere.
John Deere introduserer industriens første 4-rads bomullsplukker. Felttester indikerer at den vil øke operatørens produktivitet med så mye som 85 %.
Deere feirer sitt 150-års jubileum. Fortsatt lav inntekt i landbruket og lavere Deere-salg fører til et nettotap på 99 millioner dollar.
Et fellesforetak skapes med det japanske selskatet Hitachi for montering av gravemaskiner i USA.
John Deere lanserer serien Gator Utility Vehicle. 6x4-modellen kan transportere litt over 360 kg i lasterommet, og trekke rundt 545 kg.
8000-serien traktorer ser dagens lys, og etablerer en ny standard for kontroll, siktbarhet, styring og kraft. Traktoren introduserer et patentert chassis designet for en industriledende dreieradius, ny transmisjon og oppdatert førerhus.
Deere tilbyr den første fullt innebygde pakken for kartlegging av utbytte, GreenStar™-systemet, på alle skurtreskere i Maximizer™ 9000-serien. Den gir avlesninger på farten av beholdning og fuktighet, differensielt korrigert posisjonsinformasjon, databehandling, lagring og overføring, og mulighet for kartlegging av utbytte.
Deere erverver Cameco Industries, produsent av innhøstingsutstyr for sukkerrør, og blir partnere med Hitachi Construction Machinery Co., Ltd. for produksjon av gravemaskinbaserte skogsarbeidmaskiner. Fellesforetaket Deere-Hitachi produserer produkter i Canada, Brasil og USA.
John Deere erverver Timberjack, verdensledende innen produksjon av skogsdriftutstyr, og Waratah, en produsent av høstemaskinhoder for skogsdrift. De blir en ubestridt verdensleder innen skogsdriftindustrien. John Deere åpner en ny traktorfabrikk i nærheten av Pune i India.
John Deere Tianjin Works, en ny fabrikk for transmisjonssystemer, åpner i Tianjin, Kina. Neste år erverver Deere en fabrikk for traktorproduksjon i Ningbo, Kina.
Deere introduserer sin første bomullplukker som bygger runde bomullsballer samtidig. Den nyskapende maskinen gir innhøsting uten stopp og høyere kvalitet på bomullen. Dette reduserer behovet for annet utstyr.
Deere er det første selskapet som leverer bygg- og anleggsutstyr med motorer på over 175 hk, sertifisert etter de strenge standardene for utslipp U.S. Interim Tier 4. Deeres første 2-rads innhøstingsmaskin for sukkerrør introduseres ved til dagens dato selskapets største produksjonsintroduksjon i Latin-Amerika.
I 2012 feirer Deere & Company 175-års jubileet for selskapets grunnlegging. Et nyskapende svar på bøndenes behov ble grunnlaget for mer enn 175 års forpliktelse til jordbruket.
"The Smithsonian Magazine" velger John Deeres plog som en av de "101 Objects that Made America" (101 produkter som skapte USA). Plogen ble valgt ut blant 137 millioner artefakter på Smithsonians 19 museer og forskningssentre, og ble en del av en liste over gjenstander som endret USA's historie.
John Deere’s Intelligent Solutions Group fremmer produktiviteten ytterligere ved å integrere teknologi med utstyret. Ved å bruke produkter som innhenter, overfører, lagrer og analyserer data, kan kunden møte behovene fra en stadig voksende verdensbefolkning.
John Deere har vært veldig heldig og hatt store ledere ved roret. Faktisk siden grunnleggelsen i 1837 har det kun vært 8 tidligere ledere av Deere-foretaket. De fleste har vært medlemmer av Deere-familien. Og selv om de siste lederne ikke har vært en del av Deere-familien, forblir John Deere et familieorientert selskap fast bestemt på å opprettholde grunnleggerens kjerneverdier integritet, kvalitet, engasjement og innovasjon.
Som én av verdens mest kjente bedriftslogoer, har varemerket med den hoppende hjorten vært et symbol på John Deeres kvalitetsprodukter i mer enn 135 år. I dag er det det bedriftslogoen som har vært lengst i kontinuerlig bruk blant alle Fortune 500 selskaper. Her er historien om dens utvikling.