Å skape en ny skogsmaskin krever lidenskap og utholdenhet

Ingeniørteamleder Aki Pyykkö

Ingeniørteamleder Aki Pyykkö

Produksjonen av en ny serie skogsmaskiner er en flerfaset prosess, som tar minst flere år. En titt i kulissene i det tekniske arbeidet avslører et team som er inspirert av problemløsning, lidenskapelig i sitt arbeid, og som ikke avskrekkes av det faktum at håndavtrykket deres tar år å se. 

Fremstillingen av en ny serie skogsmaskiner starter så snart den forrige er lansert. Men det tar lang tid før den når hogststedene. Kjernen i ingeniørarbeidet er en stadig utvikling av kundebehov, som John Deere samler fra en rekke kilder, og viktigst av alt fra sine egne kunder og maskinoperatører, som Engineering Manager Timo Laitinen og Engineering Team Leader Aki Pyykkö samhandler med personlig eller gjennom støtte fra kundeserviceteam.

Etter hvert som kundenes behov oppstår over hele verden, er de uunngåelig veldig forskjellige. Visse trender er imidlertid utbredt uavhengig av marked. “For eieren av maskinen er ytelsen fremdeles det viktigste ved arbeid med maskinen. Men i disse dager er ikke det å ha en maskin som går godt nok. Nå er det en forståelse for at operatørens velvære bidrar til høyere maskinytelse” sier Laitinen. Forbedringen i maskinens brukervennlighet og arbeidsflyt er en trend som ender opp på tegnebordet til ingeniører fra mange vinkler. Nord-Europa har lange tradisjoner for arbeidsvelvære og ergonomi som sådan, men også de svært høyutviklede produksjonssystemene i Sør-Amerika krever at operatøren har best mulig forhold.

Fra teknologi til testing og produksjon

Hos John Deere utløses konstruksjonen av en ny serie skogsmaskiner av en årlig godkjent porteføljeplan. En ny gjennomgang er for tiden i gang og tar sikte på tiårets endring.

“Inntil da er spillet ganske klart, bemerker” Laitinen. Noen av prosjektene som er godkjent for utarbeiding, er avgjørende utviklingsprosjekter, som vil bringe helt ny teknologi til markedet. Derfor er også produksjonssyklusen lengre.

“Å designe nye funksjoner for en maskin krever tid både for utvikling og testing av strukturen og kontrollsystemet,” forklarer öPyykk.

Det krever sammenhengende teamarbeid for å lage en ny serie skogsmaskiner.  Ingeniørteamet på 23 personer for skogsmaskiner, kraftsystemer og transmisjon ledes av Timo Laitinen, som holder ballen i gang og sikrer at målene oppfylles. Teamleder Pyykkö leder prosjektet for innhøstingsmaskinene og er ansvarlig for den praktiske implementeringen sammen med teamet. I tillegg til mekaniske ingeniører, inkluderer prosjektteamet ingeniører for ramme, kraftsystemer og elektronikk, samt spesialister på områder som hydraulikk og automatisering, som trengs for å implementere hvert delprosjekt.

Definisjonsfasen for prosjektet tar mellom ett og to år. I løpet av denne perioden blir alle nye kundebehov som har dukket opp, nøye gjennomgått.

“Vi identifiserer hvilke implementeringer som vil være nødvendige for å oppfylle de ulike kundebehovene, og vi vektlegger de viktigste funksjonene. Vi forsøker å identifisere løsninger som er til reell nytte for kunden, sier” Laitinen.

Selv om designets fokus er på kundenes behov, må hele bildet tas med i betraktningen. Målet med designet er å finne en enestående løsning fra et kunde-, produksjons- og lønnsomhetssynspunkt. Et smalt marked kan redusere lønnsomheten, og det kan også en høy kvalitetsrisiko. Nye teknologier lanseres ikke på markedet før de har vært gjennom et pålitelig nivå av testing og validering. I tråd med John Deeres produkttestprosess gjennomgår en ny produkt- eller maskinmodell minst 2 000 timer med testing.

“Hos oss trenger ikke kunden være den som tester den ferdige maskinen,” bemerker Laitinen.

 

"Å ha en maskin som går er ikke godt nok; nå har man forstått at operatørens velvære bidrar til høyere maskinytelse."
- Timo Laitinen -

 

Engineering Manager Timo Laitinen

Operatører har en nøkkelrolle 

John Deeres skogsmaskiner ender opp i forskjellige omgivelser, hvor varierende forhold påvirker belastningen på maskinene og måten de brukes på. Utformingen må ta hensyn til faktorer som temperatur, terrengets steilhet, trearter, deres vekt og ulike sortimenter.

Enda viktigere enn miljøet er hvem som betjener maskinen. Det finnes ekstreme eksempler i alle markeder: Noen operatører tar veldig godt vare på maskinen og tar til og med av skoene når de går inn i førerhytta; andre oppsøker bare vedlikehold hvis motoren ikke starter.

“De største forskjellene i driftsvaner skyldes brukere med ulike bakgrunner, opplæring, erfaring og preferanser,” bemerker Laitinen. Nivået på operatøropplæringen varierer mye, og opplæring er heller ikke tilgjengelig overalt. Mange modeller er basert på personlige preferanser eller inngrodde vaner heller enn på tekniske årsaker. 

“En last med tømmerstokker kan støttes mot skjærebordet og påføre belastning på skjærebordet, eller støttes på bakken og påføre gripefestet en belastning. Vi må ta hensyn til begge deler.”

Motivert av reisen og destinasjonen 

Når du bare ser ditt eget håndavtrykket med noen flere års mellomrom, trenger du andre kilder til motivasjon. Hva er det beste med å designe nye skogsmaskiner?

“Ja, jeg har en klar iver for dette arbeidet. Jeg liker å se på ting fra forskjellige vinkler og studere planer eller 3D-modeller. Det er så interessant” innrømmerö Pyykk.

Laitinen finner en rekke motivasjonsfaktorer, både hos seg selv og sine underordnede. For mange er den viktigste motivatoren et høyteknologisk produkt, og ferdigstillelse av dette er ikke det eneste målet. Problemløsning og læring underveis er like givende.

“Høydepunktet er selvfølgelig å fullføre produktet og høre kundenes tilbakemeldinger. Men det kommer kanskje ikke før mange år etter den faktiske innsatsen. Innen den tid er du kanskje ikke så opptatt av det, siden du allerede er opptatt med nye prosjekter. For meg er den mest givende fasen definisjonsfasen for prosjektet: Å bli enige om hva som vil bli laget,” sier Laitinen.

Les hele artikkelen


TEKST: ANNE KASTARINEN, BILDER: JOHN DEERE