Det er ingen hull, braketter eller annen utrustning foran på vipparmen som kan svekke kranen eller medføre skade fra ytre påvirkning. Slanger og kabler er beskyttet av kranstrukturen, og slangeføringen mellom hovedbom og vipparm og innvendig i teleskopbommen er redesignet.
Dataene mellom maskinene oppdateres ved hjelp av en skytjeneste, og alle operatører som arbeider på samme objekt kan se alle treartene og sortimentene med kjøreruter helt ned til hver enkelt stokk. TimberMatic Kartene er standard i nye skogsmaskiner. Systemet kan også ettermonteres i eldre maskiner.
1110G maskinens FT4-motor oppfyller de nyeste utslippskravene. En bedre kombinasjon av kraftig dieselmotor og drivlinje gir en høy trekkraft. I tillegg til høy trekkraft, har krankontrollen blitt mer nøyaktig. Nye kontrollere, enkle CAN-busser og et strømlinjeformet elektrisk anlegg gir mer effektive maskinfunksjoner, mindre fare for problemer og raskere feilsøking.
John Deere G-Series forwarders 1110G working.