På jakt etter gull

John Deere 1910G i en gruve

Lastbærer John Deere 1910G er et beist i skogen, men hva kaller du en 1910G i en gullgruve? Det virker som om 1910G er litt av et monster i en gruvegang også – noe erfaringene fra Lappland i Finland antyder.

Kittilägruven i finske Lappland er for tiden den største gullgruven i Europa. Gruven er drevet av Agnico Eagle Finland Oy, og har et mobilt Sandvik Rhino 100 raisebor  som benytter John Deere 1910G som transportør. Tuomas Kyykkä representerer TRB-Raise Borers Oy, et finsk selskap som produserer og tilpasser raisebor for globale kunder. I henhold til Kyykkä tilbød ikke et standard bransjesortiment en fungerende løsning for Kittilä, ettersom lastekapasiteten ikke var optimal og førerhyttefunksjonene ikke var mobile nok. “I dette konseptet drar du virkelig fullt ut nytte av fordelene ved en førerhytte som roterer fullt ut,” forklarer Kyykkä. Gullgruven Kittilä mottok sin 1910G i 2017.

En morsom tur

I henhold til Kyykkä har responsen fra gruven vært ekstremt positiv: i tillegg til fremragende ytelse og ergonomi er det en "sann nytelse" å betjene 1910G. "Det er ganske så åpenbart at det er den mest foretrukne maskinen blant operatørene, med en justerende førerhytte og fremragende sikt hele veien rundt," forteller Kyykkä, og legger til at et åttetimers skift blir langt enklere ergonomisk sett når man kan kjøre en 1910G hele dagen. 1910G var imidlertid ikke den første maskinen i 1910-serien i Kittilä. Allerede tidlig på 2010-tallet, viser det seg, for etter å ha snakket med eksperter fra John Deere i finske Tampere, ble det snart tydelig at 1910E kunne være billetten til gullgruven. 

Skal du dypt? 

1910E er smidig nok til å trosse enhver gruve, og den hadde også en roterende og justerende førerhytte som gjør at den passer ypperlig til krevende gruveoperasjoner. Neste trinn: John Deere-teamet i finske Joensuu forhåndsmonterte 1910E, fjernet bommen og lasteområdet, samt gjorde maskinen lavere. Deretter jobbet TRB-Raise Borers videre med å modifisere 1910E ytterligere, og fullspekket transportøren med sine løsninger. "Vi foretok også noen endringer i førerhytten, satte inn vårt operative styringssystem og inkluderte for eksempel monitorer," forteller Kyykkä.

Produksjonsøkning

Den nye "Deer-Rhino" på vei til Lappland med høye forventninger i 2014 – og det viste seg snart at raiseboret virkelig gjorde en forskjell, og medførte en solid forbedring for den daglige produksjonen. 1910E-modellen viste seg å være svært pålitelig, med minimal nedetid. Det medførte at det snart var på tide å lansere en ny arbeidshest, så 1910G gjorde sin inntreden tre år senere. I henhold til Kyykkä, er de to raiseborene usedvanlig allsidige, kan drille både oppover eller nedover, og har fire ulike drillemoduler. "Drillene lar seg enkelt veksle, for – en fersk operatør vil det også bare ta kun et par timer å gjøre det," forteller Kyykkä.

 

In The Forest 2/2020