1947 – 2022 Selvgående skurtreskere

Mate verden

Utviklingen av selvgående skurtreskere har endret hvordan verdens matproduksjon høstes. Skurtreskere fra John Deere™ høster i dag mer enn halvparten av verdens kornavlinger. Suksesshistorien deres, fra modellen 55 til X-serien, er preget av teknisk innovasjon, såvel som kundestøtte av høy kvalitet, takket være et nettverk av profesjonelle forhandlere.

  • 1947 Året det hele begynte

    Designet av modellen 55 fra John Deere™ var forgjengeren til dagens skurtreskere. Dens sentrale kjøreposisjon er høyt oppe, med overblikk over innmatingshus og skjærebord. Motoren er plassert nær bakhjulene bak føreren. Korntaken er nær forakselen for økt stabilitet, med ekstra vekt over forakselen for ekstra trekkraft, slik at bakhjulene benyttes til styring. Den har transformert effektiviteten ved innhøsting ved å høste rundt 1,6 ha/h sammenlignet med 12 ha/h for X-serien.

  • 1970 QuickTach kobling for skjærebord

    Tidlige skjærebord hos skurtreskere ble integrert med innmatingshuset og veksklingen kunne ta godt over en time. Skurtreskere kjørte til åkeren med skjærebordet tilkoblet, noe som begrenset bredden deres til 2,55 m i Europa. Quick Tach-systemet som ble lansert på skurtreskerne 3300-
    7700 innebar at skjærebord kunne trekkes bak skurtreskeren, og tilkobles på åkeren i løpet av noen få minutter. Det muliggjorde bredere modeller med høyere kapasitet, som doblet kapasiteten til skurtreskere i løpet av de 10 neste årene

  • 1982 1000-serien med integrert førerhytte

    De første førerhyttene begynte å dukke opp som et alternativ på 1960-tallet. De hadde et veldig grunnleggende design som holdt føreren unna støv, men skapte mye støy og var uutholdelige i varmen. Ikke før 1000-serien i 1982 fikk skurtreskere noe som dagens førere vil gjenkjenne som en førerhytte. De var mer stillegående og elegante, ble også monterte med klimaanlegg og gjorde det mulig å legge til stadig flere elektroniske systemer de neste årene.

  • 1996 Prototypen av en StarFire™-mottaker

    John Deere™ startet samarbeidet med NASAs Jet Propulsion Laboratory på midten av 1990-tallet for å utvikle et posisjoneringssystem for skurtreskere. Det forutsatte en investering i et nettverk av jordbaserte referansestasjoner for å korrigere satelittsignalet for mulige feil grunnet ionosfæren og andre fenomener. Denne prototypen, kjent som ‘gule kule’ førte til lanseringen av det første StarFire™-systemet i 1998, med en presisjon på 30 cm. Den seneste utviklingen, StarFire™-mottakeren 7000 tilbyr nå presis veiledning inntil 2,5 cm

1954 Skurtresker for åssider

1954 Skurtresker for åssider

Den selvnivellerende 55H var basert på John Deere™ sin ekspertise innen skurtreskere for åssider, som begynte i 1936 med en hestetrukket modell kalt 36B. Reklamefilmer fremmet mange funksjoner som dagens førere vil gjenkjenne: ‘en finger’ servostyring, kraftige skivebremser og veiavhengig variabel hastighet.

1963 Belter

1963 Belter

Tidlige belter ble utviklet på bakgrunn av konstruksjonsmaskiner. Stålplatene deres trengte jevnlig smøring og veihastigheten var langsom. Her benyttes de til innhøsting av ris i Italia. Den velkjente triangelprofilen er felles med dagens belter, men det skulle ta over 40 år før pålitelige gummibelter ble tilgjengelige.

1992 Verdens første hybride skurtresker

1992 Verdens første hybride skurtresker

CTS™ (sylindertinde utskiller) skurtreskeren hadde en stor sylinder og slagbru foran med to rotorer som ga en sekundær tresking. Den forble verdens eneste hybride skurtresker frem til patentet John Deere™ hadde utløp i 1996. Det kompakte, smale karosseriet medførte en fremragende kapasitet, og den selges fremdeles til Asia for innhøsting av ris.

1999 GreenStar™ 1 display

1999 GreenStar™ 1 display

Med Parallel Tracking™ måtte føreren konsentrere seg veldig for å holde skurtreskeren på midtlinjen. Ikke før AutoTrac™ i 2002 oppsto virkelig håndfri veiledning. Displayet kom også med programvaren Harvest Monitor™ og kartlegging av utbytte/avling, og mange er fremdeles i bruk i dag.

2006 Modular Telematics Gateway

Tidligere benyttet flåter av skurtreskere flagg til å signalisere hvilken skurtresker som skulle losses. Deretter overtok kortbølgeradio og mobiltelefoner. John Deere Modular Telematics Gateway er den største innovasjonen på innhøstingsfronten de siste 20 årene, og muliggjør ekstern overvåkning ved å overføre data i sanntid om maskinens ytelse og plassering. Den har forvandlet planleggingen av arbeidet, logistikken ved innhøsting og mye mer.

2010 Skurtresker nummer 500 000

2010 Skurtresker nummer 500 000

Greg Briggs fra Cisco i Illinois mottok leveringen av skurtresker nummer 500 000 fra John Deere™ den 20. mai 2010. Utskillersystemet med rotor var en markant endring fra det tradisjonelle systemet med rister, og er så vellykket at den fremdeles benyttes i dagens skurtreskere i S-serien - verdens mest populære skurtreskere.

  • 1947 - Modell 55

  • 1964 - 330/430

  • 1964 - 530/630/730

  • 1972 - 900/905-serien

  • 1987 - 1100-serien

  • 1992 - 2000-serien

  • 1998 - CTS-serien

  • 2007 - T-serien

  • 2020 - S-serien

  • 2020 - X-serien